Word ook sponsor

Excursie Ronde van Drenthe naar drie boeiende bedrijven

Hoogeveen / Dwingeloo - Het duurt nog even voordat de Ronde van Drenthe weer verreden wordt, maar achter de schermen wordt door organisatoren Femmy en Huub van Issum, bijgestaan door het bestuur van de stichting en  vrijwilligers, alweer hard gewerkt aan de voorbereidingen.

Nicole Donkervoort

Op 12 en 13 maart gaat het allemaal gebeuren. Twee in plaats van drie dagen topwielersport met drie in plaats van vijf wedstrijden. Wat niet veranderd is, is het belang dat de organisatie hecht aan een goede band met haar sponsors. Traditiegetrouw stond daarom vrijdag een sponsorexcursie op het programma.
Afgereisd werd naar Dwingeloo, waar de gasten een blik achter de schermen werd gegund bij drie relatief kleine bedrijven met echter een behoorlijke staat van dienst. Vondeling inspectietechniek & training is actief op het gebied van brandveiligheid en eerste hulp én uitgeroepen tot meest duurzame bedrijf van Dwingeloo. Bij Jatin chaletbouw werden in 2012 op jaarbasis nog 90 chalets gemaakt, dit jaar zijn dat er maar liefst 180. Ook het vakmanschap bij Zoer Techniek maakte indruk. De metaaldraaierij produceert van zadelpennen tot boilers voor Senseo’s en van druksensoren tot producten voor de scheepvaart.  
De excursie werd bijgewoond door een dertigtal personen. Onder hen ook wielrenner Bert-Jan Lindeman, zijn vriendin en eveneens wielrenster Jarna de Jong en Loes Gunnewijk, die dit jaar haar wielercarrière heeft beëindigd. Femmy van Issum zag haar kans schoon en gooide alvast een balletje op bij Gunnewijk. ‘Misschien kan jij het stokje wel van mij overnemen?’, opperde ze lachend. Gunnewijk vermaakte de aanwezigen door aan de hand van attributen die ze uit haar rugzak toverde herinneringen aan haar carrière als wielrenster te delen. Zoals een rolletje pepermunt (‘die Huub mij eens gaf in de Giro, waarna ik in Venetië de tijdrit won. Sindsdien vroeg hij steevast of ik nog pepermuntjes had’), een woordenboek Engels-Nederlands (‘We waren eigenlijk wel creatief. Zo sprak ik met mijn Koreaanse ploeggenoot in Australië af dat wanneer ik sushi riep, ik aanvallen bedoelde’) en een zaklantaarn (‘die ik graag bij me had gehad in de tunnels in Italië).
Opnieuw is er een verkoopactie, handdoeken dit keer, voor goede doelen. Femmy van Issum deelde verder mee dat begin 2016 een nieuwe Ronde van Drenthe-app wordt gelanceerd.